Staakt op scholen

STAAKT… op scholen

STAAKT… slaat aan bij scholieren

De opvoering van STAAKT… wordt door scholieren en leraren zeer positief beoordeeld. Dat blijkt uit een reactie van docent Rob van Happen van het IJburg College in Amsterdam en uit ‘recensies’ van vier leerlingen uit de derde klas van deze school.

Van Happen vond de opvoering een mooie opening van ‘ons thema over de Tweede Wereldoorlog de komende periode’. “Ik vond het geweldig om te zien hoe het verhaal van de Februaristaking tot leven werd gewekt middels politieverslagen, interviews en krantenartikelen. Door de echtheid van de teksten spraken de acteurs als het ware rechtstreeks vanuit het verleden tot de leerlingen en dat werkte zichtbaar.’’

Leerling Rosa Brester van klas 3HVA kent STAAKT… vier van de vijf te vergeven sterren toe. ‘’Ik vond het een mooi toneelstuk. Het was op een bijzondere manier verteld waardoor het erg mijn aandacht trok. Ook vond ik het een leuk onderwerp en heb ik echt wat opgestoken. Ik raad het andere mensen zeer aan.’’

Jasmijn Theel uit 3HVB kende STAAKT… eveneens vier sterren toe. ‘’De nummers die ze zongen waren van toen, de stukken die ze voorlazen waren goed en duidelijk verteld. Barbaren & Co liet met het stuk goed zien hoe de Februaristaking ook nu nog te maken heeft met ons leven op het gebied van discriminatie en het opkomen voor en met anderen.’’

Jasper Bosma vond de voorstelling leuk en goed geacteerd. ‘’De muzikale stukken waren leuk om naar te luisteren. Sommige stukken waren ook leerzaam, zoals het stuk over de ijssalon waarin een groep NSB’ers ging vechten tegen een groep Joden. Hier gaven ze een goed voorbeeld van de Jodenhaat en de Duitse propaganda die daarna verstuurd werd.’’

Jasper Bosma gaf STAAKT… drie sterren, omdat hij de introductie niet duidelijk vond en hij soms niet begreep wanneer een acteur een rol speelde of optrad als verteller en omdat hij niet begreep waarom er werd gezongen. ‘’Ze hadden dat mogen vertellen.’’ Ook vond hij dat het tonen van de historische foto’s via een IPad niet goed overkwam.

Kritisch over het gebruik van de IPad was ook Bronte van Meijer uit klas 3HVA. ‘’Ik moet zeggen dat iedereen erg geïnteresseerd was in de afbeeldingen. Deze waren dus zeker heel nauwkeurig en goed uitgekozen. Maar er was minder goed nagedacht over de iPad. Door de iPad konden veel mensen de afbeeldingen niet of slecht zien.’’

Desondanks vond Bronte van Meijer de opvoering wel vier sterren waard. Deze leerling spreekt van ‘’een uitstekende theatervoorstelling. Het is zeker de moeite waard om deze te bezoeken, want het is een erg vermakelijke maar vooral inspirerende voorstelling’’.

‘’Aan het eind van de voorstelling was er al veel meer duidelijk en waren er veel vragen beantwoord, maar ook waren er weer nieuwe vragen ontstaan. We werden de zaal uitgestuurd met een duidelijke boodschap: Kom op voor jezelf en voor een ander die dit niet kan!’’