Monument De Dokwerker in Amsterdam

Lasse is Erfgoeddrager voor het lesproject Oorlog in mijn buurt, een initiatief van stichting ‘In mijn buurt’. Via dit project leerde hij Tinie IJisberg kennen, die hem het verhaal van haar vader vertelde.  ‘De vader van Tinie is opgesloten in een gevangenis bij het Leidseplein’, vertelt Lasse in AT5’s Amsterdam Informeert. ‘Omdat hij staakte kreeg hij uiteindelijk de doodstraf’.

Joop IJisberg is vanwege verzetswerk en de Februaristaking ter dood veroordeeld. Vanuit de gevangenis schreef hij stiekem briefjes aan zijn familie. Die briefjes werden verstopt tussen het wasgoed, want ze waren illegaal.

‘Als ik zo’n brief zou krijgen dan zou ik hem gewoon voorlezen, ook al is het een heftig onderwerp’

LASSE (11) – ERFGOEDDRAGER

Tinie was nog maar drie jaar toen haar vader gefusilleerd werd en weet weinig over haar vader. Voordat hij gefusilleerd werd mocht haar vader nog wel een afscheidsbrief schrijven. Die heeft Tinie pas veel later gelezen. Wat ze over hem weet heeft ze van horen zeggen en uit zijn brieven.

‘We hebben er nooit over gepraat en er is thuis nooit uit voorgelezen’, vertelt ze. ‘Vreemd’, vindt Lasse, ‘Als ik zo’n brief zou krijgen dan zou ik hem gewoon voorlezen, ook al is het een heftig onderwerp. Ik zou het gewoon doen. Het is en blijft je vader’.

Tinie heeft er alle vertrouwen in dat Lasse haar verhaal kan overbrengen aan zijn vriendjes. ‘En het is belangrijk hij de geschiedenis kent. De geschiedenis van zijn eigen stad en ook nog van zijn straat, dat is dubbel leuk: Hij woont in de Joop IJisbergstraat, die straat is naar mijn vader vernoemd.’

Bron: AT5

Jaïr Stranders spreekt met Michiel Bakker, kleinzoon van Marcus Bakker.

Ieder jaar brengt het comité een herdenkingskrant uit met het programma, interviews met sprekers en artikelen over de geschiedenis van de herdenking.  Klik hier om krant digitaal te kunnen doorbladeren.

Herdenkingskrant Februaristaking 2020

 

Affiche Februaristaking
Affiche Februaristaking 2020 door Richard Niessen.

Het affiche is verkrijgbaar in de vorm van een zeefdruk. Daarmee wordt het een fraai bewaar-exemplaar. Het krijgt een A3-formaat, circa 40 bij 28 centimeter.
Om deze bijzondere druk te kunnen laten maken is een minimum aantal exemplaren nodig. Geïnteresseerden wordt daarom dringend gevraagd het affiche te bestellen via info@februaristaking.nl. De prijs wordt 15 euro.  Met de aankoop steunt u de herdenking.

Affichemaker Richard Niessen houdt van de rijke grafische cultuur

‘Posters praten als ‘t ware tegen je.’

 

Richard Niessen
Richard Niessen aan de slag in de ontwerpfase.

Grafisch ontwerper Richard Niessen (Edam-Volendam, 1972) heeft zijn eigen ontwerpstudio in Amsterdam en werkt veel voor de culturele sector. Hij geeft tevens les aan de Koninklijke Academie voor de Beeldende Kunsten in Den Haag. Niessen: “Ik houd van de rijke grafische cultuur en vind het een eer dat mij gevraagd is het affiche te maken.

De affiches voor de herdenking vielen mij al op toen ik nog op de kunstacademie zat. Een poster in de stad wordt door velen gezien als een overblijfsel van een oude cultuur. Dat het affiche elk jaar anders mag zijn, is tegenwoordig een unicum. Zeker in een tijd waarin alles moet passen binnen een ‘corporate identity’.” “Een poster is bij uitstek een publiek middel om iets aan te kondigen en kan nagenoeg iedereen bereiken. Het kan daardoor een medium zijn voor publiek verzet. De posters praten als het ware tegen je. En het is fijn om een keer een andere stem te horen in de stad dan bijvoorbeeld de reclame- en commerciële posters.”

“Voor mijn affiche werd ik geïnspireerd door de vele demonstraties en de klimaatmarsen. Ik zie hierin een poging van mensen om de publieke ruimte terug te winnen en letterlijk hun stem te laten horen. Dat gebeurt heel concreet met een bordje en handgeschreven tekst: pak een stuk karton en bedenk een goede slogan. Wat die demonstranten doen is eigenlijk veel beter dan wat ik doe, denk ik soms. We zijn veel te professioneel geworden, los komen te staan van wat we willen zeggen, door al dat ‘gepiel’ in de digitale ruimte.

Deze herdenking gaat over vrijheid en ik wilde de vrijheid nemen om iets te doen wat je normaal niet durft. Het affiche houdt het midden tussen protestborden en abstractie. Het zouden ook post- its op de koelkast kunnen zijn. Ik heb gekozen voor de kleuren blauw, oranje en paars, die samen andere kleuren vormen. Ik wijk hiermee af van de standaard full colour. Het lettertype is de Greta Grotesk. Een font dat gebaseerd is op het handschrift van Greta Thunberg.”

Niessen vreest het verdwijnen van de grafische cultuur. “Uit frustratie daarover en om deze cultuur te behouden, heb ik een imaginair Paleis van Typografisch Metselwerk opgericht. Ik wil hiermee alle vormen van visuele communicatie door de eeuwen heen vastleggen. Van het gebruik van symbolen tot de uitvinding van het schrift. Een van mijn vijf doelstellingen is het tonen van een rijk en divers landschap aan stemmen en handschriften.” Het Paleis uit zich in verschillende vormen, bijvoorbeeld in tentoonstellingen op verschillende plekken. En vorig jaar is het boek The Palace of Typographic Masonry – a guided tour verschenen. Een magnum opus waar hij enorm trots op is en dat hij eigenlijk wilde maken zonder computer. “Dat is niet helemaal gelukt, maar misschien ben ik langzaamaan die richting op aan het gaan. Het lijkt me goed om te bewijzen dat het nog kan; leven zonder computer.”

door Cyrina Brouwer
Meer informatie: http://www.richard-niessen.nl