Monument De Dokwerker in Amsterdam

De interactive graphic Novel ‘‘De stad moet plat’ is genomineerd voor beste website en beste illustratie tijdens de Dutch Creativity Awards 2022.
De novel werd vorig jaar gelanceerd vlak voor de herdenking en vertelt het verhaal van de Februaristaking aan de hand van zes archetypische personages. Als lezer kun je het verhaal van de staking vanuit de verschillende oogpunten volgen.

Hyper Epic bedacht het concept en illustrator Max Philippi maakte indrukwekkende illustraties.  13 oktober wordt bekend of ‘De stad moet plat’ in de prijzen valt.

 

Vrijdag 25 februari is de herdenking van de Februaristaking. Het 4/5meicomité in NieuwWest Amsterdam organiseert ad hoc een kleine herdenking bij het monument van Willem Kraan in Slotermeer om 11.30 uur. Kraan was een van de initiatiefnemers van deze staking. Het monument heet “de antifascist” en is gemaakt door Leo Braat.

Praktische informatie: het monument staat op de Willemkraanstraat hoek Burg de Vlugtlaan in Slotermeer. We starten om 11.30. Je mag uiteraard bloemen leggen. Houd afstand en hou je aan de coronamaatregelen.

DE STAD MOET PLAT! is een online graphic novel over de Februaristaking van 1941. De interactieve, geïllustreerde vertelling belicht aan de hand van zes archetypische personages het verhaal van deze unieke historische gebeurtenis. Als deelnemer kies je bij welk van de zes personages je de reis begint. Geconfronteerd met hun ervaringen, en de keuzes die deze zes sleutelfiguren in 1941 maakten, word je aan het denken gezet over het maken van je eigen keuzes. ‘Voor wie kom ik op?’

De stad moet plat! In februari 1941 legden met die leus duizenden communisten, metaalbewerkers,  verkoopsters van de HEMA en de Bijenkorf, tramchauffeurs, en iedereen die verder maar durfde, het werk neer. De stad moet plat! is ontwikkeld door Hyper Epic in opdracht van het Comité Herdenking Februaristaking 1941.

Het resultaat is een spannende online ervaring die goed invoelbaar maakt hoe de stakers met gevaar voor eigen leven in protest kwamen. We zien de staking en de aanleidingen die daaraan vooraf gingen. De zes personages zijn: Bep, een verzetsstrijdster van het eerste uur. Jan, een vurige dokwerker op de NSM werf. Willem, een tramconducteur die eerst afzijdig is, maar na het geweld van de razzia’s ook gaat staken. Bram, een joodse jongen die de hoop verliest maar zich hervindt door de solidariteit van de staking. Rademakers, een NSB’er die speelbal is van de bezetter. En Neufeld, een nazi die de Jodenvervolging in werking zet en later de staking in de kiem probeert te smoren.

 

Personages uit 'de stad moet plat!'
Personages uit “De stad moet plat!” – geïllustreerd door Max Philippi

De makers van destadmoetplat.nl, historicus en regisseur Lyangelo Vasquez die het verhaal schreef, en illustrator en animator Max Philippi, werden gaandeweg meer en meer gegrepen door het verhaal. Illustrator Max Philippi: “Ik voelde soms een fysieke weerzin om de fascisten te tekenen. Tijdens het maakproces raakte ik dieper overtuigd van de kracht van verzet. Ik hoop dat het platform mensen motiveert van zich te laten horen.” Schrijver Lyangelo Vasquez: “De persoonlijke narratieven die we gebruiken om het verhaal te vertellen helpen het levensecht te maken. Alle karakters uit destadmoetplat! maken in het verhaal een ontwikkeling door die ons iets kan vertellen over onszelf. Tramconducteur Willem wantrouwt bijvoorbeeld alles wat links is of voor hem communistisch aanvoelt. Maar door wat hij in korte tijd meemaakt, komt hij tot het inzicht dat politieke voorkeur niet uit hoeft te maken als het gaat om opstaan tegen onrecht.”

De stad moet plat! in de Balie
In de aanloop naar de 81ste herdenking organiseerde het Comité Herdenking Februaristaking 1941 een gesprek over de waarde van verzet. De Februaristaking heeft de massamoord op Nederlandse Joden niet kunnen voorkomen, maar was wel van grote betekenis. Wat beoogden de stakers? En hoe schat je in welke acties echt helpen tegen onrecht? De makers, schrijver Lyangelo Vasquez en illustrator Max Philippi, lichtten toe welke keuzes zij maakten in het ontwikkelingsproces. Hoe doe je recht aan de geschiedenis maar maak je deze ook toegankelijk en relevant? Andere sprekers waren auteur en expert in de Joodse geschiedenis Wally de Lang, activist en community mobiliser bij Greenpeace Jelle Zijlstra en Ismee Tames, bijzonder hoogleraar geschiedenis en betekenis van verzet tegen onderdrukking en vervolging.  Het was een indrukwekkende avond, die hieronder terug te kijken is.

Primeur voor scholieren in de Bijlmer 
De online interactive graphic novel werd gemaakt om de essentie van de staking beter over te brengen aan jonge mensen. De intentie is om destadmoetplat.nl in de toekomst als educatiemateriaal in te zetten. Op vrijdagmiddag hebben jongeren van Openbare Schoolgemeenschap Bijlmer destadmoetplat.nl voor het eerst uitgeprobeerd.

 

Ieder jaar geven wij als comité een krant uit over de herdenking en de randprogrammering.  Dit keer onder andere met interviews met kunstenaar en maker van het affiche Raquel van Haver en columnist Natascha van Weezel, die op de herdenking zal spreken. U kunt de krant doorbladeren op de website van Issuu als u op het onderstaande plaatje klikt.

 

In het affiche dat kunstenares Raquel van Haver maakte in opdracht van het Comité Herdenking Februaristaking 1941 toont zij in De Dokwerker de stakers die massaal het werk neerlegden uit protest tegen de eerste razzia’s onder joodse medeburgers. Ook figureren in De Dokwerker activisten van Kick-Out Zwarte Piet en de Black Lives Matter beweging, tegen de achtergrond van de Portugees-Israëlietische synagoge.

Jaarlijks ontwerpt een kunstenaar een affiche voor de herdenking van de Februaristaking. Enige eis die aan de kunstenaar wordt meegegeven is dat De Dokwerker erin terug moet komen. De schilderijen van Raquel van Haver (32), geboren in Bogota, Colombia, werden in 2018 bekroond met de Koninklijke Prijs voor de Vrije Schilderkunst. Ook vond dat jaar een solotentoonstelling van haar werk plaats in Stedelijk Museum Amsterdam. Sinds kort is Van Haver jurylid bij het tv-programma Project Rembrandt. Raquel van Haver, over de herdenking van de Februaristaking: “Ik vind het een heel belangrijk gebaar dat we jaarlijks stilstaan bij wat er toen gebeurd is.”