Richard Niessen aan de slag in de ontwerpfase.

Richard Niessen over zijn affiche

Affichemaker Richard Niessen houdt van de rijke grafische cultuur

‘Posters praten als ‘t ware tegen je.’

 

Richard Niessen
Richard Niessen aan de slag in de ontwerpfase.

Grafisch ontwerper Richard Niessen (Edam-Volendam, 1972) heeft zijn eigen ontwerpstudio in Amsterdam en werkt veel voor de culturele sector. Hij geeft tevens les aan de Koninklijke Academie voor de Beeldende Kunsten in Den Haag. Niessen: “Ik houd van de rijke grafische cultuur en vind het een eer dat mij gevraagd is het affiche te maken.

De affiches voor de herdenking vielen mij al op toen ik nog op de kunstacademie zat. Een poster in de stad wordt door velen gezien als een overblijfsel van een oude cultuur. Dat het affiche elk jaar anders mag zijn, is tegenwoordig een unicum. Zeker in een tijd waarin alles moet passen binnen een ‘corporate identity’.” “Een poster is bij uitstek een publiek middel om iets aan te kondigen en kan nagenoeg iedereen bereiken. Het kan daardoor een medium zijn voor publiek verzet. De posters praten als het ware tegen je. En het is fijn om een keer een andere stem te horen in de stad dan bijvoorbeeld de reclame- en commerciële posters.”

“Voor mijn affiche werd ik geïnspireerd door de vele demonstraties en de klimaatmarsen. Ik zie hierin een poging van mensen om de publieke ruimte terug te winnen en letterlijk hun stem te laten horen. Dat gebeurt heel concreet met een bordje en handgeschreven tekst: pak een stuk karton en bedenk een goede slogan. Wat die demonstranten doen is eigenlijk veel beter dan wat ik doe, denk ik soms. We zijn veel te professioneel geworden, los komen te staan van wat we willen zeggen, door al dat ‘gepiel’ in de digitale ruimte.

Deze herdenking gaat over vrijheid en ik wilde de vrijheid nemen om iets te doen wat je normaal niet durft. Het affiche houdt het midden tussen protestborden en abstractie. Het zouden ook post- its op de koelkast kunnen zijn. Ik heb gekozen voor de kleuren blauw, oranje en paars, die samen andere kleuren vormen. Ik wijk hiermee af van de standaard full colour. Het lettertype is de Greta Grotesk. Een font dat gebaseerd is op het handschrift van Greta Thunberg.”

Niessen vreest het verdwijnen van de grafische cultuur. “Uit frustratie daarover en om deze cultuur te behouden, heb ik een imaginair Paleis van Typografisch Metselwerk opgericht. Ik wil hiermee alle vormen van visuele communicatie door de eeuwen heen vastleggen. Van het gebruik van symbolen tot de uitvinding van het schrift. Een van mijn vijf doelstellingen is het tonen van een rijk en divers landschap aan stemmen en handschriften.” Het Paleis uit zich in verschillende vormen, bijvoorbeeld in tentoonstellingen op verschillende plekken. En vorig jaar is het boek The Palace of Typographic Masonry – a guided tour verschenen. Een magnum opus waar hij enorm trots op is en dat hij eigenlijk wilde maken zonder computer. “Dat is niet helemaal gelukt, maar misschien ben ik langzaamaan die richting op aan het gaan. Het lijkt me goed om te bewijzen dat het nog kan; leven zonder computer.”

door Cyrina Brouwer
Meer informatie: http://www.richard-niessen.nl

 

Deel dit via

Contact

       Comité Herdenking Februaristaking 1941

Ridderspoorweg 66

1032 LL Amsterdam

tel: 020 – 5287129

info@februaristaking.nl